Sunday, January 20, 2013

32 NASIHAT DAN PANDUAN DI DAPUR ....

Khas buat ibu dan suri rumah tangga......kutitipkan nasihat dan panduan yang berguna dalam rumah tangga sehari-hari agar ada juga manfaatnya.......

1. Sebelum kita memasak, bersihkan diri dulu, pakaian2, peralatan2 serta perkakasan yang hendak digunakan termasuk kain lap dan sampah sarap dan sebagainya.

2. Jaga rambut supaya tidak gugur dan masuk dalam masakan....lebih elok agar jika rambut disikat dan diikat atau disanggul dengan baik....pakailah penutup kepala...

3. Kuku hendaklah dipotong bersih....basuh tangan dengan sabun sebelum dan sesudah memasak....sebab dari tangan yang kotor boleh menyebabkan masakan menjadi kotor....

4. Gunakan apron untuk menjaga pakaian agar tidak kotor...

5. Jangan menggaru2 kepala...atau bahagian yang terasa gatal atau sebagainya...jauhkan dari mengorek lubang telinga, hidung atau menyungkil gigi yang berlubang....

6. Ketika memasak, jangan suka berbual2, bercakap dengan suara yang kuat, ketawa berdekah2 atau menyanyi2....

7. Peganglah di bahagian tangkainya bagi perkakas2 seperti teko, cawan, kuali atau cerek....

8. Peganglah di bahagian batangnya perkakas2 seperti pisau, sudu dan garfu....

9. Jika terbatuk...palingkan muka ke belakang atau ke tempat lain....atau ditutp dengan tuala atau sapu tangan...jangan sesekali menutup dengan tapak tangan...

10. Perkakas2 yang telah digunakan hendaklah dibasuh bersih2,keringkan dan disimpan pada tempatnya yang khas atau ditempat2 yang tersusun supaya mudah mengambilnya dan dapur sedap dipandang.

11. sampah sarap terutamanya kulit bawang, batang cili, habuk2 dapur, sisik2 ikan, dan lain2 sampah sarap kecil2 hendakalh disapu dan dibuang segera.

12.semua perkakas yang hendak digunakan hendaklah diletakkan di atas meja, para2 atau tingkat2 atau didalam almari yang beralaskan kain bersih atau kertas2 surat khabar yang tidak digunakan lagi.

13. jangan sesekali meletakkan atau mendampingkan kebadan atau baju ketika memegang atau membawa perkakas2...badan kita berpeluh dan baju itu tentulah kotor setelah bekerja di dapur.

14. waktu merasakan garam, masam atau manis sesuatu masakan, masukkan dalam piring...jangan sesekali menggunakan senduk atau sudu yang digunakan atau tapak tangan...piring itu pula hendaklah dibasuh bersih2 sebelum digunakan untuk merasa yang lain pula.

15. jangan biasakan mengesat tangan dengan hujung baju....jangan sesekali mengesat peluh atau muka dengan hujung lengan baju atau kain....sediakan sapu tangan khas untuknya.

16. gunakan kain yang bersih untuk mengelap dan mengeringkan pinggan mangkuk...jangan sesekali menggunakan kain2 yang buruk atau kotor....kain2 itu hendaklah direbus dan dibasuh sekurang2nya 3 kali seminggu.

17. ketika makan eloklah diatas meja yang kukuh, bersih dan diatur kerusinya mengikut yang sepatutnya...kalau duduk dilantai...dunakanlah tikar yang sesuai.

18. ruang makan hendaklah dibersihkan selalu...meja makan dilap dengan air panas, sisa2 makanan dibuang dalam tong sampah...jangan biarkan kucing mengacau ketika makan atau merayau2 diruang makan.

19. jagalah supaya perkakas2 makan seperti sudu, garfu, pisau atau sebagainya terletak diatas meja.

20. jauhi makanan daripada dihinggapi lalat atau binatang2 lain yang membahayakan kesihatan.

21. ketika memasak jagalah supaya rambut, semut dan lain2 binatang kecil tidak termasuk kedalamnya.

22. periuk dan kuali serta lain2 perkakas hendaklah dibasuh dengan bersih.

23. sesudah makan basuhlah tangan bersih2 dengan sabun.

24. sediakan sabun, tuala kecil, air panas suam2 kuku dan air sejuk ketika makan.

25. jangan berbelanja pasar lebih dari apa yang hendak digunakan.beli sahaja mana yang mustahak dipakai atau yang penting untuk dimakan pada hari tersebut.

26 lauk pauk yang tidak habis dimakan hendaklah disimpan di empat yang khas....makanan2 yang mudah basi hendaklah dipanaskan semula...seelok2nya jangan biasakan memakan  benda2 yang sudah dimasak lebih dari 8 jam lamanya.

27. ketika makan jangan banyak bercakap atau berbual sesuatu yang bukan2 hingga ketawa terbahak2....jika terpaksa ketawa tutuplah mulut supaya makanan yang sedang dikunyah tidak tersembur keluar...makanlah secara sederhana dan tertib..kunyah perlahan2 dan bacalah bismillah terlebih dahulu sebelum makan dan alhamdulillah setelah makan.

28. biasakan mengunyah makanan tanpa bunyi.

29. ketika mengambil lauk dalam makanan jangan sesekali smpai berdiri atau terangkat punggungnya.

30. ketika mengambil lauk juga jangan sesekali tertumpah dimeja atau dilantai.

31. jagalah supaya waktu makan tidak terkentut, bersin, batuk, ataupun sendawa...hindarkan tabiat ini.

32. berilah layanan yang elok, hormat dan tertib kepada tetamu atau sesiapa juga yang sedang makan. istimewa kepada anak2 dan keluarga sendiri.


2 comments:

  1. Salam, terima kasih atas nasihat berguna ini, banyak resepi yg sedap2 kat sini, boleh kongsi kat lamanresepi.com tq

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...